ПЕРЕЛІК питань для перевірки знання законодавства у сфері загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 19.05.2020 року №654)
І. Питання для перевірки знання Закону України «Про освіту»
- Що входить до системи освіти?
- Що належить до невід’ємних складників системи освіти?
- Хто належить до органів управління у сфері освіти?
- Які органи влади планують та забезпечують розвиток мережі закладів початкової та базової середньої освіти?
- Які функції виконує Єдина державна електронна база з питань освіти (ЄДЕБО)?
- Що належить до обов’язкових складових Єдиної державної електронної бази з питань освіти (ЄДЕБО)?
- Яку автономію держава гарантує закладам освіти?
- Якими документами визначається обсяг автономії закладів освіти?
- Які заклади освіти можуть визначати релігійну спрямованість своєї освітньої діяльності?
- Якими є вимоги до опорного закладу освіти?
- Які рівні повної загальної середньої освіти особа має право здобувати в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до її місця проживання?
- За якої умови юридична особа має статус закладу освіти?
- У якому статусі може діяти заклад освіти як суб’єкт господарювання?
- До яких документів заклад освіти зобов’язаний забезпечити відкритий доступ на своєму веб-сайті (у разі його відсутності – на веб-сайті свого засновника)?
- Які плакати, стенди, листівки, або інші об’єкти забороняється зберігати, розміщувати, розповсюджувати у закладах освіти?
- Хто може бути засновником закладу освіти?
- Кому засновник або уповноважений ним орган (особа) може делегувати окремі свої повноваження?
- Що належить до обов’язків засновника закладу освіти?
- Хто затверджує статут закладу освіти?
- Хто укладає строковий трудовий договір (контракт) з обраним (призначеним) керівником закладу освіти?
- Хто здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу освіти?
- Якими документами визначаються повноваження (права і обов’язки) та відповідальність керівника закладу освіти?
- Хто здійснює управління закладом освіти?
- Хто представляє заклад освіти у відносинах із державними органами, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами?
- Хто несе відповідальність за освітню, фінансово-господарську та іншу діяльність закладу освіти?
- Хто здійснює контроль за виконанням освітніх програм?
- Хто забезпечує організацію освітнього процесу в закладі освіти?
- Що належить до прав наглядової (піклувальної) ради закладу освіти?
- Хто не може входити до складу наглядової (піклувальної) ради закладу освіти?
- Які органи самоврядування можуть діяти в закладі освіти?
- Який орган є вищим колегіальним органом громадського самоврядування закладу освіти?
- За чиєю ініціативою створюються органи громадського самоврядування в закладі освіти?
- Хто є учасниками освітнього процесу?
- У якому документі закріплені вимоги до компетентностей працівників, що слугують основою для формування професійних кваліфікацій?
- Хто має обов’язок захищати здобувачів освіти під час освітнього процесу від будь-яких форм фізичного та психічного насильства?
- Кому держава гарантує безоплатне забезпечення підручниками (у тому числі електронними), посібниками?
- На яку посадову особу Кабінетом Міністрів України покладається виконання завдань щодо захисту прав у сфері освіти?
- З якою метою утворюються інклюзивно-ресурсні центри?
- Що є підставою для утворення інклюзивного класу в закладі освіти?
- Які особи визнаються особами з особливими освітніми потребами?
- Яким шляхом держава здійснює фінансування освіти осіб з особливими освітніми потребами за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів?
- У який спосіб забезпечується доступність інформації, відтвореної в документі про освіту, для особи з порушенням зору?
- Кому належить право брати участь у розробленні індивідуальної програми розвитку дитини та/або індивідуального навчального плану?
- Які документи можуть складатися в закладі освіти для забезпечення реалізації індивідуальної освітньої траєкторії здобувача освіти?
- Хто здійснює соціально-педагогічний патронаж у системі освіти?
- Що передбачає «розумне пристосування»?
- Якими є типові ознаки булінгу (цькування)?
- Хто здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти?
- Що має зробити педагогічний працівник, який став свідком булінгу (цькування) здобувача освіти?
- Що визначає стандарт освіти?
- На основі якого документа розробляється освітня програма?
- Що містить освітня програма?
- Яка мова є мовою освітнього процесу в закладах освіти?
- Який вид освіти передбачає самоорганізоване здобуття особою певних компетентностей, зокрема під час повсякденної діяльності, пов’язаної з професійною, громадською або іншою діяльністю, родиною чи дозвіллям?
- Які форми здобуття освіти є індивідуальними?
- Хто організовує освітній процес на сімейній (домашній) формі здобуття освіти?
- У який спосіб здійснюється організація навчання здобувачів освіти за мережевою формою здобуття освіти?
- Яка освіта вважається спеціалізованою?
- Яке спрямування профільної середньої освіти передбачає поглиблене вивчення здобувачами освіти окремих предметів з орієнтацією на продовження навчання на вищих рівнях освіти?
- Які компетентності здобувачів загальної середньої освіти належать до ключових?
- Що належить до результатів навчання здобувачів освіти?
- З якого віку, як правило, здобувається початкова освіта?
- Що належить до обов’язків здобувачів освіти?
- Які категорії дітей забезпечуються безоплатним гарячим харчуванням у державних і комунальних закладах освіти?
- Що належить до обов’язків батьків здобувачів освіти?
- Що включає академічна свобода педагогічного працівника?
- Що включає в себе робочий час педагогічного працівника?
- Що передбачає професійний розвиток педагогічних працівників?
- Хто обирає вид, форму та суб’єкта підвищення кваліфікації?
- У який спосіб педагогічна (вчена) рада закладу освіти забезпечує організацію підвищення кваліфікації педагогічних (науково-педагогічних) працівників?
- Хто в закладі освіти розподіляє кошти на підвищення кваліфікації педагогічних працівників?
- За якої умови результати підвищення кваліфікації в закладі освіти не потребують окремого визнання і підтвердження?
- Хто визнає результати підвищення кваліфікації педагогічного працівника у суб’єктів освітньої діяльності, які не мають ліцензії на підвищення кваліфікації (акредитованої освітньої програми)?
- За рахунок яких коштів здійснюється фінансування здобуття повної загальної середньої освіти?
- За рахунок яких коштів не можуть фінансуватися суб’єкти освітньої діяльності?
- Хто має право затверджувати переліки платних освітніх та інших послуг, що не увійшли до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України?
- Що лежить в основі формули, згідно з якою визначається порядок розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами?
- Ким затверджуються схеми посадових окладів (ставок заробітної плати) педагогічних працівників державних і комунальних закладів освіти?
- Де можуть розміщувати тимчасово вільні кошти державні та комунальні заклади освіти?
- За кошти якого бюджету забезпечуються підвезенням до закладу освіти й у зворотному напрямку здобувачі загальної середньої освіти, які проживають у сільській місцевості і потребують підвезення?
- За рахунок яких джерел може здійснюватися оплата праці педагогічних працівників?
- На скільки підвищується посадовий оклад педагогічного працівника кожної наступної кваліфікаційної категорії?
- Якою є щомісячна надбавка педагогічним працівникам за вислугу років понад 10 років?
- Яким є розмір щомісячної доплати педагогічному працівнику, який пройшов сертифікацію?
- У якому розмірі держава забезпечує виплату щорічної грошової винагороди педагогічним працівникам за сумлінну працю, зразкове виконання покладених на них обов’язків?
- Який розмір заробітку зберігається за педагогічним працівником у разі захворювання, яке тимчасово унеможливлює виконання ним посадових обов’язків?
- В якому розмірі держава забезпечує виплату педагогічним працівникам допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки?
- Що означає «якість освіти»?
- Що означає «якість освітньої діяльності»?
- Що може включати система забезпечення якості в закладах освіти (внутрішня система забезпечення якості освіти)?
- Що належить до системи зовнішнього забезпечення якості освіти?
- За чиїм запитом здійснюється громадська акредитація закладу освіти?
- Хто має право ініціювати проведення інституційного аудиту у позаплановому порядку?
- Хто проводить внутрішній моніторинг якості освіти?
- Яка періодичність проходження атестації педагогічним працівником?
- У якому випадку зараховується проходження атестації педагогічним працівником (без проведення самої процедури атестації)?
- Що вважається порушенням академічної доброчесності?
- Хто здійснює державний нагляд (контроль) у сфері освіти?
- Хто акредитує громадські фахові об’єднання та інших юридичних осіб, що здійснюють незалежне оцінювання якості освіти та освітньої діяльності закладів освіти (крім закладів вищої освіти)?
- Що належить до прав суб’єктів громадського нагляду (контролю)?
ІІ.Питання для перевірки знання Закону України «Про повну загальну середню освіту»
- Що належить до системи загальної середньої освіти?
- На яких рівнях здобувається повна загальна середня освіта?
- Якою є тривалість здобуття профільної середньої освіти?
- Що таке «цикл освітнього процесу»?
- Які роки навчання охоплює адаптаційний період базової середньої освіти?
- В якому циклі базової середньої освіти організовується базове предметне навчання?
- Як заклади освіти можуть забезпечувати здобуття повної загальної середньої освіти?
- Який структурний підрозділ закладу загальної середньої освіти забезпечує проживання та утримання учнів?
- За якими закладами загальної середньої освіти не закріплюється територія обслуговування?
- Які заклади загальної середньої освіти забезпечують здобуття освіти особою, яка перебуває на стаціонарному лікуванні в закладі охорони здоров’я?
- Який тип закладу забезпечує здобуття загальної середньої освіти для осіб з особливими освітніми потребами, зумовленими складними порушеннями розвитку?
- Який тип закладу забезпечує здобуття базової середньої освіти?
- Що належить до установчих документів закладу загальної середньої освіти?
- В яких містах можуть діяти комунальні ліцеї?
- За якої умови допускаються реорганізація та ліквідація закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості?
- Які внутрішні структурні підрозділи можуть функціонувати у складі закладів загальної середньої освіти?
- В яких випадках підлягає переоформленню ліцензія закладу загальної середньої освіти?
- Якими є форми державного нагляду (контролю) у сфері загальної середньої освіти?
- З якою періодичністю проводиться інституційний аудит закладу загальної середньої освіти?
- Скільки років є чинним сертифікат, що засвідчує успішні результати громадської акредитації закладу загальної середньої освіти?
- Які умови в закладі загальної середньої освіти свідчать про створення безпечного освітнього середовища?
- Хто приймає рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти?
- Хто зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити навчання на відповідному рівні освіти у разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти?
- Хто схвалює стратегію розвитку закладу загальної середньої освіти і річний план роботи?
- За якої умови підвезення учнів і педагогічних працівників до закладу загальної середньої освіти та у зворотному напрямку може здійснюватися не шкільними автобусами, а іншим транспортом?
- Що може бути підставою для дострокового звільнення керівника закладу загальної середньої освіти?
- На який строк укладається трудовий договір з особою, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше?
- Хто затверджує посадові інструкції працівників закладу загальної середньої освіти?
- Яка особа не може обіймати посаду керівника закладу загальної середньої освіти?
- Хто здійснює управління закладом загальної середньої освіти?
- Хто визначає посадові обов’язки працівників закладу загальної середньої освіти?
- На кого покладається відповідальність за організацію харчування учнів у закладах загальної середньої освіти?
- За якої умови засідання педагогічної ради закладу загальної середньої освіти є правомочним?
- Що належить до повноважень загальних зборів трудового колективу?
- З якою періодичністю скликаються загальні збори трудовогоколективу закладу загальної середньої освіти?
- Що належить до прав органів учнівського самоврядування?
- Якими є вимоги до осіб, які приймаються на посади педагогічних працівників?
- Що належить до обов’язків педагогічних працівників?
- Яких принципів зобов’язані дотримуватися педагогічні працівники у відносинах з учнями та їх батьками?
- Що вимагається від особи, яка не має досвіду педагогічної діяльності та приймаються на посаду педагогічного працівника?
- Які заходи може передбачати педагогічна інтернатура?
- У який спосіб керівник закладу загальної середньої освіти мотивує педагогічних працівників до виконання обов’язків педагога-наставника?
- Якими є наслідки для педагогічних працівників, стосовно яких встановлено факт порушення академічної доброчесності?
- Якою є норма педагогічного навантаження вчителя на одну тарифну ставку?
- Яким є розмір доплати педагогічному працівнику за проведення позакласної роботи з учнями?
- Яким є розмір педагогічного навантаження асистента вчителя в закладі загальної середньої освіти?
- Хто затверджує розподіл педагогічного навантаження в закладі загальної середньої освіти?
- За яких умов допускається перерозподіл педагогічного навантаження протягом навчального року?
- Хто може бути асистентом учня?
- На що спрямовується не менше 10 відсотків загальної кількості годин для підвищення кваліфікації педагогічного працівника, що оплачується за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів?
- Що відбувається за результатами атестації педагогічного працівника?
- Якою є мінімальна тривалість навчального року?
- Хто визначає структуру і тривалість навчального року, навчального тижня, навчального дня, занять, відпочинку між ними?
- Якою є мінімальна тривалість безперервної навчальної діяльності учнів закладів загальної середньої освіти для 2-4 років навчання?
- Якою є мінімальна тривалість канікул у закладах загальної середньої освіти протягом навчального року?
- Хто визначає режим роботи закладу загальної середньої освіти?
- З якою періодичністю переглядаються державні стандарти загальної середньої освіти?
- Хто приймає рішення про використання закладом загальної середньої освіти освітньої програми?
- Хто затверджує освітню програму, розроблену не на основі типової освітньої програми?
- Яким документом визначається перелік навчальних предметів (інтегрованих курсів), що вивчаються державною мовою і мовою національної меншини?
- Яким документом визначається перелік обов’язкових і вибіркових навчальних предметів (інтегрованих курсів), кількість навчальних годин на тиждень для конкретного закладу освіти?
- Що визначає модельна навчальна програма?
- Що є підставою для залучення до реалізації освітньої програми міжшкільного ресурсного центру?
- На підставі яких документів реалізується індивідуальна освітня траєкторія учня?
- За якими формами може здобуватися повна загальна середня освіта?
- В якому випадку складається індивідуальний навчальний план учня, який здобуває освіту за сімейною (домашньою) формою?
- В який спосіб здійснюється визнання результатів навчання, що були здобуті учнем шляхом неформальної або інформальної освіти?
- Якими є основні види оцінювання результатів навчання учнів?
- За якої умови заклад загальної середньої освіти може запровадити власну шкалу оцінювання результатів навчання учнів?
- В якому випадку оцінювання результатів навчання учня може проводитися достроково?
- В який період учень, який не має результатів річного оцінювання таУабо державної підсумкової атестації, може пройти таке оцінювання та/або атестацію?
- Який документ видається учневі щороку при переведенні його на наступний рік навчання?
- Для чого здійснюється державна підсумкова атестація?
- З яких предметів обов’язково складається державна підсумкова атестація?
- В якій формі проходять державну підсумкову атестацію учні, які завершують здобуття профільної середньої освіти?
- За якої умови заклади освіти можуть видавати документи про загальну середню освіту?
- Хто виготовляє свідоцтва про початкову, базову середню та повну загальну середню освіту (їх бланки)?
- За чиїм рішенням здійснюється залучення інших осіб, які є не педагогічними працівниками, до участі в освітньому процесі закладу загальної середньої освіти (для проведення навчальних занять, семінарів тощо)?
- За яких умов учні мають право на отримання додаткових індивідуальних або групових консультацій, занять?
- Які діти обов’язково зараховуються до комунального закладу освіти для здобуття початкової та базової середньої освіти?
- Що забороняється здійснювати при зарахуванні дітей до закладу освіти для здобуття початкової освіти?
- В якому випадку може не проводитися конкурс при зарахуванні дітей для здобуття профільної середньої освіти до державних, комунальних і корпоративних закладів освіти?
- Якою є мінімальна наповнюваність класу державного, комунального закладу загальної середньої освіти?
- Якою може бути максимальна кількість учнів, які здобувають початкову освіту, у класі державного, комунального закладу освіти?
- Якою є гранична наповнюваність класів-комплектів у початковій школі?
- Які вимоги встановлено для поділу класу на групи (в державному, комунальному закладі загальної середньої освіти)?
- Хто розподіляє учнів між класами (групами)?
- Як може бути забезпечено здобуття освіти учнями, якщо їх кількість не дозволяє утворити клас?
- За якої умови в закладі загальної середньої освіти створюється спеціальний клас?
- Що є підставою для утворення групи подовженого дня в закладі загальної середньої освіти?
- За рахунок яких коштів здійснюється оплата праці вихователів груп подовженого дня в комунальних закладах освіти?
- За якої умови дозволяється залучати учнів, які не досягли повноліття, до участі у заходах, організованих громадськими об’єднаннями?
- За якої умови батьки учнів мають право бути присутніми на навчальних заняттях своїх дітей?
- Якими документами визначаються види та форми заохочення та відзначення учнів у закладі загальної середньої освіти?
- Хто приймає рішення про заохочення (відзначення) учня?
- На що спрямовується виховний процес у закладі загальної середньої освіти?
- Яке право гарантується особам, які належать до корінних народів або національних меншин України, під час здобуття повної загальної середньої освіти?
- На підставі чого визначається потреба учня з особливими освітніми потребами в індивідуальній програмі розвитку, індивідуальному навчальному плані?
- Що визначає індивідуальна програма розвитку?
- Ким розглядається питання спроможності закладу освіти забезпечити реалізацію індивідуальної освітньої траєкторії учня?
Зразки ситуаційних завдань:
Ситуаційне завдання № 1
У педагогічному колективі вже неодноразово порушували питання необхідності загального обговорення змісту річного плану на наступний навчальний рік. Педагоги скаржилися, що адміністрація планує, їх ні про що не запитує, а вони лише виконують. Цього навчального року Ви вирішили запровадити колегіальний підхід до визначення пріоритетів роботи школи та складання змісту річного плану на наступний навчальний рік.
- Запропонуйте модель колективного обговорення змісту річного плану на наступний навчальний рік. Доведіть її ефективність.
- У чому, на Вашу думку, полягає роль керівника як управлінця персоналом відповідно до нової моделі управління людськими ресурсами в системі освіти?
Ситуаційне завдання № 2
Учень не може знайти спільну мову з своїми однокласниками, постійно їх ображає та провокує конфліктні ситуації, не поважає вчителів, тобто його модель поведінки не відповідає загальноприйнятим поняттям про права та обов’язки учня. Мати в усьому підтримує свою дитину та постійно скаржиться у різні інстанції на адміністрацію школи, педагогів та батьків класу, в якому навчається син.
В результаті неодноразово виникають конфліктні ситуації між цим учнем та його однокласниками, між матір’ю цієї дитини та іншими батьками, між адміністрацією та вчителями.
Запропонуйте рішення виходу з даної ситуації, аби задовольнити інтереси всіх перелічених сторін.
Ситуаційне завдання № 3
Прокоментуйте ситуацію. Педагог досить авторитарно проводить уроки, при цьому рівень навчальних досягнень учнів – невисокий. Спілкуючись з колегами в учительській він ставить питання: «Не розумію, що робити зі своїм класом! Мене не слухають на уроці, не бажають виконувати запропоновані завдання!». Що можуть порадити колеги і які можуть бути дії керівника закладу освіти?